ArtixX

Binnenkort stellen we onze dochter aan u voor. Met de lancering van dit nieuwe label kunnen we nieuwe markten aanboren en inspringen op kansen.

nieuwsfoto gouden giraffe

Vrijdagavond 10 februari zijn de Gouden Giraffen uitgereikt. De Gouden Giraffe is een award voor het beste event van Nederland en komt toe aan het bureau samen met haar opdrachtgever.

Artishock events & marketing won de Gouden Giraffe voor de opening van de Bosch-tentoonstelling op 12 februari 2016 in de categorie Brand Events. De award is een impactprijs. Onder aan de streep telt maar één ding: welk resultaat heeft het concept van het evenement opgeleverd voor de opdrachtgever? In dit geval waren er 3 opdrachtgevers: gemeente 's-Hertogenbosch, Noodbrabants Museum en stichting JB500 met 3 opdrachten. Hoofdopdrachtgever was gemeente ’s-Hertogenbosch en hoofddoel van de opdracht was: het openingsevent moet een aanzienlijke bijdrage leveren aan de profilering van de stad ’s-Hertogenbosch, waarin Jeroen Bosch niet meer weg te denken zou zijn, met trotse Bosschenaren, en waarbij extra (terugkom) bezoeken en bijbehorende bestedingen via het Bosch-programma gestimuleerd zouden worden, ook voor de lange termijn.

Na een voortraject vond er in de middag ook een pitch voor een vakjury plaats. De jury sprak haar waardering uit voor de wijze van het laden van het merk 's-Hertogenbosch middels het drieluik-concept van de opening van de tentoonstelling: Visioenen van een genie. Het programma rondom de opening werd door Artishock ingezet als afsluiting van een voorbereidende periode waarbij de activiteiten van het Bosch-jaar een podium aan de route kregen en zo tegelijkertijd de publieke kick-off vormden van het Bosch-jaar in aanwezigheid van koning Willem-Alexander. Dit concept dat van de opening een traject maakte, en de live uitzending van 1,5 uur heeft enorm bijgedragen aan de effecten op onder meer kaartverkoop, mediawaarde, extra bezoekers aan de stad, en dus rendement, en uiteindelijk aan de positionering van de stad als A merk.

Daarnaast waren er lovende woorden over de branding en aankleding van het event via de metafoor hooi. Hooi als visuele component was steeds zichtbaar en herkenbaar, zowel tijdens het event als in de communicatie. Het hooi verbond alle verhalen symbolisch aan elkaar en refereerde naar het kopstuk van de tentoonstelling: de hooiwagen.

Het is de eerste keer dat Artishock events & marketing de Gouden Giraffe wint, echter, in haar danktoespraak droeg directeur-eigenaar Mechtild Stultiens de prijs op aan uiteraard haar opdrachtgevers gemeente ’s-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum en Stichting JB500 maar vooral aan de stad ’s-Hertogenbosch. “De opening van de tentoonstelling was een evenement, van, voor, door en met de stad en wat zijn wij trots dat we als bureau ons steentje hebben kunnen bijdragen aan deze onvergetelijke opdracht. De toekenning van deze award aan ons bureau alleen zou te veel eer zijn. Trots op Den Bosch, trots op Bosch!”

De publieksprijs is niet naar Artishock gegaan.